Nikdy jsem nebyl jen jedna věc. V mládí to byl punk, psaní textů a modelování z hlíny. Profesně mě to ale vždy táhlo k systémům a struktuře.

Vystudoval jsem knihovnictví, abych rozuměl uspořádání informací, a roky jsem se jako SEO specialista nořil do logiky algoritmů. Vždy ve mně existovaly dva světy: jeden syrový, kreativní a hmatatelný, a druhý abstraktní, logický a systémový.

Ten most mezi nimi jsem poprvé postavil v Praze, kde jsem založil svou první dílnu FutLab. Svět 3D tisku a laserů se tam potkal s ohněm bronzové pece a digitální návrh získal váhu skutečného kovu. Dnes, jako AI architekt, pracuji s tou nejvyšší formou digitální abstrakce.

A právě proto jsem letos, s o to větší silou, znovu otevřel FutLab v historické Kutné Hoře. Již ne jako komunitní dílnu, ale jako soukromý ateliér a laboratoř, kde se vracím k hmotě. Našel jsem ji v chladu starého kamene, v textuře zrezivělého kovu a ve vůni čerstvých barev.

Zjistil jsem, že tyto dva světy pro mě nejsou nepřátelé. Jsou to dvě strany téže mince.

Můj Proces: Algoritmická Archeologie

Můj umělecký proces proto nazývám Algoritmická Archeologie. Nezačínám s prázdným plátnem. Začínám v terénu, v ulicích Kutné Hory, kde provádím systematický sběr dat. Nefotím turistické pohledy.

Sbírám vizuální a sémantický genom města. Jsou to stovky detailních fotek textur zvětralého pískovce, architektonických forem gotických kleneb a nápisů vytesaných do kamene před staletími. Tato unikátní databáze je mou soukromou paletou, mým lomem na suroviny.

Tato data pak přináším zpět do své digitální laboratoře. Zde netrénuji umělou inteligenci, aby kopírovala realitu. Učím ji rozumět vizuálnímu jazyku hmoty. Pomocí vlastních metod vytvářím unikátní AI model, který se stává mým alchymistickým partnerem. Není to generátor obrázků. Je to generátor snů a esencí, který na můj pokyn kombinuje texturu kamene s geometrií gotiky a vytváří zcela nové, neviděné struktury a formy.

Když Data Získávají Tělo

To nejdůležitější ale přichází na konci. Výsledkem mé práce není soubor v počítači. Výsledkem je hmotný artefakt. Pomocí technologie UV tisku mohu tyto digitální vize vrstvit na skutečné materiály jako je dřevo, kov nebo břidlice. Není to plochý tisk.

Díky moderním možnostem vrstvím barvy až do výšky pěti milimetrů, čímž vzniká skutečný, hmatatelný reliéf. Vytvářím umění, kterého se můžete dotknout. Umění, které vrhá vlastní stín a má svou váhu.

Propojuji tak nejnovější technologie umělé inteligence s fyzickým světem řemesla. Těžím data a přetvářím je v hmotné artefakty. Dělám to proto, že věřím, že v naší stále více nehmotné době potřebujeme kotvy. Umění, které nám připomíná hodnotu skutečného, trvalého a hmatatelného.

Pokud s Vámi moje cesta rezonuje, zvu Vás hlouběji. Nejhlubší vhled do mého procesu a přednostní informace o nových artefaktech sdílím se svým vnitřním kruhem.

Připojte se k odběru Zpráv z FutLabu.

DanielG.